Няма здрави, има само непрегледани…
март 11, 2009
Казват психиатрите. Днес, след поредното убийство на дете от дете, друг специалист каза, че обществото ни е болно. И е прав. През ден хора под 25 години се избиват. Явно е, че обществото ни е болно. Въпросът е не толкова „Защо“. Въпросът е какво правим от тук нататък.
Оглеждам се около мен и виждам само хора, които не бих нарекла част от болно общество. Всички са образовани, имат работа, приятели, ценности на здравомислещи личности. Ровя в нета и пак – голям брой свестни хора, хора с идеи, хора, които не се вписват в определението за „болно общество“. Аз самата не се чувствам като брънка от „болно общество“. Обаче…
Обществото Е болно. В България децата наистина се избиват едно друго. После се накълцват и се слагат по фризери. България е на първо място по изоставени бебета в Европа. А някои майки си ги взимат и после ги нараняват, бият и убиват. Хората се мразят, агресивни са, отчаяни, шизофренични… Имат паранои по отношение на различните, страдат от чувство за малоценност и хиляди комплекси, хронично се смятат за жертви. В момента българите са лоши граждани, лоши родители и лоши хора, които живеят в собствената си мръсотия и неуправия, за което обвиняват други хора.
Аз не се чувствам част от горното, но то е част от живота ми. Странно е да живееш в общество, което си съгласен, че не е наред, но и не можеш да промениш. Шизофренично е да живееш така. Не можеш да се лъжеш, че реалността е такава, но и не можеш да я промениш кой знае колко.
Наистина не виждам как мога да променя обществото, в което живея. Мога да живея така, както смятам, че трябва да живеят членовете на не-болните общества. Мога, когато имам деца да ги възпитам, така както смятам, че са възпитани хората в не-болните общества. Обаче вероятно и родителите, чиито деца се избиват, смятат че и те правят същото. Съмнявам се родителите на децата убийци да са на мнение, че възпитават неправилно децата си.
А може би само аз си мисля, че съм не-болен представител на едно болно общество.
ПС: Писах това късно снощи с идеята да престои и да го пусна днес. Днес обаче вече не се говори за снощното убийство. Нито за това от миналата седмица. Днес има ново…
Entry Filed under: Blog Originals. Етикети: болно общество, възпитание, деца, общество, убийства.
31 Comments Add your own
Leave a Comment
Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed
1.
Нели | март 11, 2009 at 14:05
Aз просто нямам никакви думи за да изразя точно това което мисля.Толкова много ме боли,че чак се плаша.Не можем да се изправим,да посочим с пръст и да кажем-“ Ти си виновен/а“.Причините за тези ужаси са комплексни-като почнеш от дома,приятели,училище.телевизии и т.н и т. н.Самият факт,че дете убива друго дете- да,обществото ни е болно
2.
nofearinc | март 11, 2009 at 14:08
Нахвърляни мисли:
Това не е новост. Убийства и психопати е имало, има и ще има. Преди обаче не са били отразявани от медиите, по различни причини.
Броят на случаите нараства.
Причини: американско кино/предавания/манталитет. Превес на екшъна. Натоварено ежедневие, агресия. Липса на контакти вкъщи или проблеми, които водят до същото. Липса на комуникация!
Преддемократическия строй е имал много минуси, но медиите не са били агресивно-облъчващи. По улиците е имало контрол. Малцинствата не са били водеща сила. Хората са се прибирали в 6 след работа и са прекарвали вечерта със семейството.
3.
arrowsss | март 11, 2009 at 14:22
Може да сме болни, може да не сме – кой знае
.
Нормално е да го има това нещо. Говори се за него постоянно – по телевизията, чета работи в блогове, във вестници ( по – малко, просто защото не ги използвам много, много ). Държавата също е виновна, но може пък и да излезне нещо. Ще ти дам и един пример. Става дума за Англия доста преди да се родя аз, а може би и ти. Пънковете са започнали да се появяват, в периода около Виетнамската война, след хипитата, тедовете и модовете. Тогава наистина е било странно да си пънк, всичките шипове, прически и облекло не са се нравили на хората, и са намирали тези личности за откачени. А какво прави държавата? Залива пазара с всякакви пънкарски дрънкaлки, и изведнъж това става легално и общодостъпно. Точно както и убийствата, ако сме забелязали, всеки може да убие, когато си поиска и когото си поиска, не трябва да се учудваме. И отново да се върна на пънковете. След като се затрупва пазара от такива артикулира всеки е свободен да си ги купи, вече тези хора стават общество, а тяхната бройка – огромна. Изведнъж това вече не е модерно и започва нещо ново. Тук също се говори много за убийствата, но тези неща продължават да бъдат модерни, не се знае до кога. Обществото ще се излекува, тогава когато държата пусне някаква ваксина, нещо ново и интересно, но както знаем няма да бъде лесно… Новаторски неща трудно се измислят. Ако на сегашните деца им обясниш, че не те са измислили растата и тревата те няма да повярват, защото си мислят че това са ,, изобретения “ на този век, в който живеем. Този пример, показва че наистина всичко е измислено, новите неща които навлизат са малко, а ако се намери лечение против това за което пишеш ще бъде нещо грандиозно и изкючително новаторско, защото от както свят светува подобни неща има…
Ще ме позволиш ли да пиша статия на тази тема?
4.
Bunny | март 11, 2009 at 14:28
Явка,
много интересна посока за „ваксината“. Знаеш ли аз знам какво искам от държавата, за да намали това. Искам по-добро образование, искам по-добро правосъдие, искам да възпитава хората на отговорност… много неща искам, но не това ми беше идеята.
Замислих се, аз самата и всеки един то нас, какво може да направи….
ПС: Като ти гледам поста, това си е направо статия. Разбира се, че ти позволявам, само пусни линк към тази, ОК?
5.
Bunny | март 11, 2009 at 14:30
ПС1: Нели и Марио,
с „Замислих се, аз самата и всеки един то нас, какво може да направи…“ отговарям и на вас.
И да добавя… да ясно е, че психопати и убийци е имало винаги. Но то това следва само изводът, да приемем случващото се и да се молим да не се случи на нас или на нашите деца. Обаче на мен тоя извод някак не ми стига, да бъда честна.
6.
arrowsss | март 11, 2009 at 14:31
Разбира се, че ще пусна линк
7.
nofearinc | март 11, 2009 at 14:32
Впрочем, като стана въпрос за оръжията по-горе… Абониран съм за новини по SMS и преди 30мин ме шокира известието от BGNES: 75% от американците одобряват притежанието на оръжие.
Шок.
8.
nofearinc | март 11, 2009 at 14:35
@Bunny, често размишлявам над идеалната структура на управление. По принцип стигам до два познати режима: демокрация и абсолютна монархия.
Първият случай, поне теоретично, го виждаме в момента. Явно не работи правилно. Макар и демокрацията вероятно да е подходящ режим за по-уредени общества с по-ясни парламентарни и правителствени структури и липса на корупция… Примерно келтските страни, Ирландия, Дания.
Абсолютната монархия премахва много съществен недостатък на демокрацията – многото хора, необходими за взимане на решения, за изпълняване на акт и прочие. Сред многото има голяма вероятност да има и много издънки, които да смеят смут и поквара. Но ако си представим, че именно една от тези издънки е Абсолюта… Каква ли анархия ще настъпи?
9.
Bunny | март 11, 2009 at 14:45
Mario,
демокрацията е баланс м/у усилията на хората и държавата. В България и двата елемента не стават… но това не означава да си сменяме режима де. За мен няма такава алтернатива, трябва просто да работим върху това, което имаме сега.
10.
nofearinc | март 11, 2009 at 14:58
В идеални условия – да, баланс между двете страни. Лошото е, че при нас и двете страни куцат драстично
Инак, при една ‘гнила’ страна, възможен сценарий (ех, тея сценарии
) е:
- демокрацията е право на словото. При опит за шмекерство – народът регулира и накрая всички са доволни.
- ако народът не става, абсолютът решава какво ще стане. Диктатура, но ако диктаторът е свестен – страната прогресира.
Това са имагинерни предположения, разбира се.
11.
Bunny | март 11, 2009 at 15:03
Да, забелязвам, че много ти се отдават сценариите
, обаче пропускаш един момент.
Всяко (държавата и обществото) е производно на другото. Тоест болното общество не може да „произведе“ здрава държава…
Затова според мен истината е в това елементи от всяко да коригират и двете, а не едното другото… дали ме разбра някой, че нещо сложно стана?
12. Болно ли е обществото, или всичко е нормално? « Arrowsss’s Weblog | март 11, 2009 at 15:52
[...] Бъни написа такава статия, помолих я и аз да пусна, и тя ми разреши. [...]
13.
nofearinc | март 11, 2009 at 15:57
Имаше един виц по тая тема.
Първанов и Обама се срещат на пресконференция и излизат на по питие, да се видят. Става лафче, всичко – точно, но по някое време почва прочутото мерене на … народи
Първанов: ‘Много ви е глупава нацията’, Обама: ‘Нямате икономика и производство’.
Разменят по няколко реплики и накрая Обама казва:
-Първанов, знаеш ли каква е разликата между нашите и вашите?
-Каква?
-При нас 90% от народа са глупаци, но се водят от 10% умна интелектуална маса. А България има 90% умни граждани… И се ръководи от останалите 10%.
14.
Bunny | март 11, 2009 at 16:00
Хахаха… смея се през сълзи…
15.
nofearinc | март 11, 2009 at 16:15
Много любим виц
И, както обикновено, във всеки анекдот има (не)определен процент истина…
16.
Acnapyx | март 11, 2009 at 17:38
Аз съм стар циник, така че ще кажа, че убийствата, включително на деца от деца, няма как да спрат. Няма да ги спрат дори жестоки присъди, примерно доживот. Те са продукт на общото ожесточение – и не съм уверен, че промяната например на държавното управление би оправила нещо.
Подхвърлям едно въпросче: в САЩ не пуцат ли здраво по училищата? Периодично чувам по новините за поредния изперкал ученик, който дошъл с пищов или автомат в час и убил учителката и половината си съученици. Трябва ви разрез на психологията на такива? Че Bowling for Columbine не е ли достатъчен?
Мисълта ми е, че насилието избива там, където на хората им е тежко. Ако живеят нормално, не се занимават да трепят другите. Необходими са индивидуални предпоставки за насилие (примерно вродена агресивност), плюс външни стимули (кофти среда, мизерия, комплекси) и така нататък, за да се задейства цялата машинария на изтребването на другия в главите на тези хлапета.
С политически и икономически мерки в разумни срокове това няма как да се оправи. То е продукт на същото възпитание (или липсата му!), което родителите препредават по наследство на децата си тук. Така че за съжаление просто трябва да приемем, че това се случва, ние конкретно няма как да го спрем, а ако искаме да избягаме от него по-надалеч, добре е да си подбираме място, където хората са щастливи, напушени и несклонни към агресия
17.
Bunny | март 11, 2009 at 17:42
Обаче, Аспарух,
хората доказано са по-щастливи в бедните страни – Африка и Латинска Америка. Но от друга страна и там не е много сигурно и деца се избиват всеки ден…
Само те провокирам, не споря с казаното от теб….
18.
nofearinc | март 11, 2009 at 18:26
@Acnapyx,
До голяма степен покриваш идеята ми от първите 2 коментара. Включително и с примера за САЩ – аз имам вродена антипатия към Щатите и предпочитам да не говоря пряко за нея обаче (дет’ се вика, според мен те са The Root Of All Evil).
Но не съм съгласен за мерките. Смятам, че правилните икономически и политически мерки, репарации и рестрикции могат да доведат до уредено общество. На Изток има места с практика за публичен разстрел при грубо престъпление. Правилната образователна структура, ограниченията на насилието около нас, глобите при прояви на насилие, грубо поведение, нарушаване на нормите – също ще регулират ситуацията. Да, това донякъде ще потисне свободата – но в рамките на нормалното, като наложи задължително добро поведение и спазване на законите.
Вече казваш разумни срокове – така е, не е ясно колко време е необходимо. Аз съм напълно убеден и, че няма как да стане (тъмните кръгове, сивата икономика и т.н. ще продължат да дърпат конците). Но иначе си прав – Холандия ми е една от таргетираните дестинации за живот и смятам да отделя поне ден там другия месец
@Bunny,
Хората са щастливи в Африка? Сериозно? Имам силното усещане, че не съм те разбрал
19.
Bunny | март 11, 2009 at 18:37
Марио,
не си ме разбрал грешно. Имах някакви такива спомени, ама след допитване в Гуглето ми излезе това:
Карта на щастието.
И все пак имам някакъв спомен, че според по-скорошно изследване бедните бях по-щастливи.
20.
nofearinc | март 11, 2009 at 19:21
Имах бивши колеги в ЮАР, както и 1-2 познати в тези краища. Изгледал съм някой и друг репортаж за живота там… Сега отново си напомних да поставя рекламните банери в блога си, които са за donation на стотиците милиони деца, които умират от глад там. Нещата не са много цветни.
Донякъде обаче съм съгласен – парите развалят хората, а по стар социалистически обичай и според народните приказки, бедните семейства живеят бедно и щастливо
За тях няма материални пречки, стига да не са достатъчно бедни (като половината български народ), за да си покриват пряко сили храната и сметките.
21.
Bunny | март 11, 2009 at 20:14
Африка и на мен ми е болка и скрита любов… както и Латинска Америка.
Това е друга тема, но наистина богатите хора обличат щастието твърде много в материалното… Хората в Африка и Латинска Америка са някак по-искрено щастливи… радват се на простите неща.
22.
Acnapyx | март 12, 2009 at 01:17
Моля, моля, не говоря, че трябва да не са бедни. Отбележи думите, които използвах: „тежко“ (в смисъл че начинът, по който живеят, им тежи!) и „нормално“ (необходимо уточнение: според собствените им разбирания за „нормално“).
На хората поне в Латинска Америка е присъщо едно смирение към бедността и [почти] липса на алчност, така че те май са по-склонни на един по-аскетичен начин на живот. За Африка… не знам. Там като че ли поне в някои страни има също толкова ожесточение, което има и тук, и в САЩ.
Не, САЩ не е коренът на всичко зло. Алчността е. Само че тя отдавна се е промъкнала в ценностната ни система, превръщайки се от смъртен грях в условие за просперитет. Развитието на света върви към прогрес чрез алчност – и откровено казано, това не ми харесва.
23.
Кръстю | март 12, 2009 at 09:45
Не, не е съвсем така…Въпросът е точно ЗАЩО ??? И до като не отговорим на него, нищо няма да се промени….Както примера ви с лекарите- важно е да се разбере каква е ПРИЧИНАТА за възникване на заболяването, а не да изреждаме антибиотици и да кажем – „Ха! -ето този свърши работа“ и след време -същата болест на нов глас..
У нас често причините се изтъкват като следствия и обратно…
А основната причина е безбожие, оттам БЕЗДУХОВНОСТ и АЛЧНОСТ за материални блага…И тази криворазбирана „Свобода на личноста“…Свобода от какво и за какво..В една хармонична система всяка свобода е относителна, има и ЗАДЪЛЖЕНИЯ към обществото…Една клетка ,която работи сама за себе си в организма се нарича РАКОВА, създава се раково образувание и организма се съсипва! Не мислите ли, че човека единствен в света върви срещу природата и от там срещу себе си ?
24.
xunap | март 12, 2009 at 10:41
На същия ден пък някакъв изперкал тийнейджър взел пистолета на баща, нахлул в едно училище в малко градче в южна Германия и пречукал 10 ученика и трима учители. После убил и още трима човека, задето му се изпречили на пътя. В блога писах повече за това. В Германия нещата не са толкова тежки като у нас, в смисъл че икономиката е по-силна, за хората има по-голяма сигурност. държавата функционира добре… Мисля, че трябва доста учени да се позанимаят с този проблем, лошото е, че подобни масови убийци не остават живи (и този се е самоубил накрая) за да бъдат открити някакви причини за подобно поведение. Тук по телевизията доста се изказваха разни умни глави, обвиняваха се компютърните игри, интернет и прочие неща… Едва ли в това е причината.
Но е нормално да си зададем въпроса защо някои хора правят такива неща? И да търсим отговори.
25.
Димитър | март 12, 2009 at 11:39
Този психолог дето не можеше да си каже приказката по телевизията за случая с това убийство е пълен психопат и приказката не може да си каже даже… И да всички сме луди в един или друг аспект и това, че не личи на фона на останалата лудост не означава, че не е така. Не е само в България това, в цял Свят е… Мен ме изненада нещо друго на скоро из медиите. Амнистия за сумаси затворници, които в момента ще излезнат на свобода и се питам каква е тази политика в нашата страна?! Защо не ги пуснаха хората, когато предприятията не фалираха и имаше достатъчно работни места и в строителство и по фабрики, а ги пускат сега?! Кой ще вземе затворник при положение, че много хора, които не са лежали ще останат без работа? На тези затворници какво им остава? Да откраднат, да изнасилят, да убият, да пребият и пак в затвора… Смешна страна сме! Ето такива действия биха ме накарали да си намеря друга страна за живяне!
26.
Bunny | март 12, 2009 at 11:54
@ Аспарух,
казах, че понякога бедните са по-щастливи, не ти.
@ Кръстю,
причините толкова са нищени, че въобще не са ми интересни. По-интересно ми какво правим от тук, нататък. Не съм съгласна и за безбожността, защото на 99.9% познатите ми се такива и не са нито агресивни, нито нищо… няма общо.
Проблемът със свободата, е че никой не учи, че свободата е и отговорност. Младите хора не са научени да носят отговорност.
@ Хипар,
така е… нормално е да си задаваме въпроси…
@ Митко,
и къде ще отидеш? В Германия, където децата също се стрелят? Не е ли по-добре да се опитаме да си решим проблемите тук, вместо да бягаме от тях?
27.
Димитър | март 12, 2009 at 13:06
Това, че стават убийства не от днес! Убийци винаги ще има, защото обществото няма да спре да ги пройзвежда! Както и луди винаги ще има и норма няма! Има няколко много добри филма по темата… Ние не живеем природосъобразно! А щом живеем така, значи всички сме луди, лесно е…
28.
Кръстю | март 12, 2009 at 17:05
Добре, кой да ги научи?! „Който жали тоягата, не жали сина си“ ..е казано. А какви са тия лигавни…Учителя не можел да изгони един лигльо от час!..Не става въпрос за насилия ,пребивания и т.н Разликата между лекарство и отрова е в дозата се казва…Един шамар, изплющян на място е от значение…не е нужно садизъм. Просто има хора ,на които няма друг начин да се обясни..Ние на времето не бяхме пребивани, но имахме РЕСПЕКТ към по възрастни, защото цялото общество беше ЕДИННО в това отношение, и знаех, че ако учителя ме изгони от час, ще каже и на баща ми и той ще ме опердаши , …и в Германия сега е такова лигавене, и в Щатите и ай-вече у нас….Защото това е целта на НЯКОИ хора, унищожаване на семейството ….и т.н. писал съм в блога си за това…
29.
Bunny | март 12, 2009 at 17:12
Това е една от най-отвратителните родни поговорки!
Как мина от религията към тоягата…. Всъщност те не са чак толкова далеч, но и не са решението според мен. Съжалявам.
30.
Кръстю | март 12, 2009 at 22:56
Не е поговорка, а библейски текст, българската цветиста поговорка е “ Бий дупе, да не те бие дупище“. И казвам, не бой, в смисъл пребиване, а по скоро за проумяване, че нещо не ТРЯБВА да го правиш, защото ТРЯБВА ДА СЕ СЪОБРАЗЯВАШ с някои работи, светът не е правен само за тебе, и ти не си център на вселената…ако това не го приемеш априори от малък като нещо, не нуждаещо се от доказателство и го спазваш ,загубен си…да не говорим ,че задължителната военна служба отпадна и последствията са очевадни….Впрочем, поинтересувайте се кой е Алън Дълес и други някои помияри като него ….публикувал съм и аз нещо..
31.
Кръстю | март 13, 2009 at 21:12
Добър вечер,Бъни и други вижте едно филмче в петък -(www.storyofstuff.com )